Skip to main content

social media

>>>

Formularz kontaktowy



    Zatrudniać czy outsource’ować? Jaką formę prowadzenia marketingu zastosować w Twojej firmie?

    Zastanawiasz się czy lepiej zbudować wewnętrzny dział marketingowy czy zaangażować zewnętrzną agencję marektingową? Ten wpis pomoże Ci wybrać.

    W erze cyfrowej, marketing przekształcił się w bardzo szeroką dziedzinę, wymagającą połączenia umiejętności strategicznych, kreatywnych i technicznych. 

    Ponieważ każda firma musi prowadzić działania marketingowe, często pojawia się konieczność podjęcia kluczowej decyzji: czy zbudować wewnętrzny zespół marketingowy, czy zlecić to wyspecjalizowanej agencji marketingowej

    Oto nasza analiza zalet i wad obu tych wariantów, przez którą chcemy pomóc firmom dokonać świadomego wyboru.

    schemat outsourcingu

    Koszty i opłaty za zatrudnienie

    Zespół wewnętrzny

    Koszty stałe: Zatrudnienie pełnoetatowego zespołu oznacza regularne pensje. A jak pensje to podatki i świadczenia takie jak ZUS, płatny urlop, itp. 

    Dodatkowo w zależności od tego czy Twoja firma działa stacjonarnie czy zdalnie, mogą dojść koszty ogólne, takie jak powierzchnia biurowa i media. Należy wziąć także pod uwagę konieczność zakupu odpowiedniego sprzętu – komputer czy telefon.

    Szkolenia i rozwój: Świat marketingu – zwłaszcza online,  jest dynamiczny i nieustannie się zmienia. Algorytmy, nowe platformy, niekiedy zmiany w przepisach (np. rodo albo ustawa o wyrobach medycznych dla salonów kosmetycznych), to konieczność nieustannego śledzenia tych zmian i adaptacji. 

    Ciągłe szkolenia będą niezbędne, aby zespół był na bieżąco z najnowszymi trendami i narzędziami marketingowymi.

    Agencja marketingowa

    Elastyczne koszty: Zazwyczaj agencje pobierają opłaty w oparciu o zakres współpracy lub rozmiar projektu, oferując elastyczność w zakresie budżetu. Nie ma potrzeby inwestowania w bieżące świadczenia pracownicze lub infrastrukturę.

    Brak kosztów rekrutacji: Zatrudniając agencję, oszczędzasz na kosztach rekrutacji, takich jak ogłoszenia o pracę, rozmowy kwalifikacyjne i wynagrodzenie HR-owca oraz na wdrożeniu pracownika.

    Jeżeli zastanawiasz się, ile to może kosztować, to przyjmuje się, że średni koszt zatrudnienia – włącznie z wdrożeniem (czyli czasem, po którym pracownik będzie w stanie wypełniać obowiązki w nowych realiach), to nawet równowartość rocznego wynagrodzenia.

    Kompetencje i specjalizacja

    Zespół wewnętrzny

    Dogłębna znajomość marki: Wewnętrzny zespół żyje i oddycha Twoją marką, zapewniając spójność przekazu. Bezpośrednia komunikacja: Przebywanie w tym samym środowisku pozwala na szybkie podejmowanie decyzji i ewentualną zmianę czy aktualizację strategii.

    Agencja marketingowa

    Zróżnicowany zestaw umiejętności: Agencje często zatrudniają specjalistów z różnych dziedzin marketingu, od copywritingu i projektowania graficznego po reklamę cyfrową i strategię.  Dlatego nawiązując współpracę z (dobrą) agencją masz dostęp do wszelkich niezbędnych specjalistów.

    Szeroki wgląd w branżę: Współpracując z różnymi branżami, agencje mogą zaproponować branży X rozwiązania stosowane i przynoszące pozytywne skutki w branży Y, nadając tym samym dużo świeżości i pozwalając wyróżnić się na tle konkurencji.

    Wyzwania związane z tworzeniem zespołu

    Zespół wewnętrzny

    Pozyskiwanie talentów: Znalezienie odpowiedniego zestawu umiejętności może być czasochłonne i trudne. Potrzebni są specjaliści od copywritingu, projektowania graficznego, reklam, strategii i nie tylko. Dynamika zespołu: Zapewnienie efektywnej współpracy i motywacji zespołu wymaga dodatkowego wysiłku ze strony kierownictwa.

    Agencja marketingowa

    Gotowy zespół: Agencje dysponują gotowym zespołem specjalistów. Co więcej agencja jest rozliczana za wykonane zadania – dlatego Ciebie jako zleceniodawcę nie interesują kwestie organizacyjne, motywacyjne, rozliczeniowe itp. Ty masz widzieć wykonane zadanie.

    Skalowalność: Wraz ze zmianą potrzeb, agencja może szybko skalować swoje usługi w górę lub w dół – ta elastyczność powoduje, że jeżeli szukasz partnera w zakresie marketingu na dłuższy czas, szanse na to, że agencja “się zwinie” z dnia na dzień są niewielkie. A tym samym szanse na zawirowania czy zaburzenia w prowadzeniu spójnego marketingu są niewielkie.

    pracownicy firmy outsourcingowej

    Które rozwiązanie jest lepsze dla Twojej firmy?

    Rozważ zatrudnienie zespołu wewnętrznego, gdy:

    • Chcesz mieć zespół głęboko zintegrowany z kulturą i wartościami firmy.
    • Bezpośrednia komunikacja i szybkie podejmowanie decyzji są najważniejszymi priorytetami.
    • Dysponujesz budżetem i infrastrukturą pozwalającą na zatrudnienie zespołu i odpowiednie zarządzanie nim w pełnym wymiarze godzin.

    Rozważ outsourcing do agencji marketingowej gdy:

    • Twoje potrzeby marketingowe są zróżnicowane i wymagają różnych/wielu specjalistów.
    • Preferujesz elastyczną strukturę kosztów, która może dostosować się do zmieniających się potrzeb.
    • Potrzebujesz spostrzeżeń i strategii przetestowanych w różnych branżach.

    Podsumowując

    Decyzja między zatrudnieniem własnego zespołu, a outsourcingiem do agencji sprowadza się do konkretnych potrzeb firmy, budżetu i długoterminowych celów. Niektóre firmy korzystają z modelu hybrydowego, zatrudniając niewielki zespół wewnętrzny do podstawowych działań i współpracując z agencją do zadań specjalistycznych. 

    Rozumiejąc zalety i wady każdego z tych podejść, można wytyczyć ścieżkę, która poprowadzi firmę do marketingowego sukcesu.

    Do następnego wpisu

    Bartek

    Sprawdź jak jako agencja marketingowa Shamans wspieramy naszych Klientów i poznaj naszą ofertę!

    Zobacz jak pracujemy

    Czyli jak w sześciu prostych krokach realizujemy cele naszych Klientów

    1

    Rozmowa wstępna

    Pozwól nam lepiej zrozumieć Twoje problemy i potrzeby.

    2

    Warsztat strategiczny

    Czas wypracować założenia projektu, cel i sposób na jego osiągnięcie.

    3

    Dobór narzędzi

    Wybieramy narzędzia marketingu internetowego, które pozwolą nam zrealizować Twoje cele.

    4

    Wdrożenie

    Czas przygotować materiały (do Twojej akceptacji).

    4

    Wdrożenie

    Czas przygotować materiały (do Twojej akceptacji).

    5

    Regularna współpraca

    Tworzymy materiały i publikujemy je zgodnie z ustalonym harmonogramem.

    6

    Comiesięczny raport

    Co miesiąc otrzymasz od nas raport skuteczności wraz z rekomendacją zmian, jeśli to konieczne.

    Napisz do nas!

    Opisz nam swój cel.
    Znajdziemy sposób by go osiągnąć!



      Zadzwoń do nas!

      Masz jakieś pytania? Z chęcią na nie odpowiemy!