Skip to main content

social media

>>>

Formularz kontaktowy



    Czego oczekują użytkownicy – czyli jak zwiększać zasięgi na Facebooku?

    pracownik z laptopem i logiem facebooka

    Facebook żyje – ale inaczej niż kiedyś

    Wielu marketerów i przedsiębiorców powtarza dziś: „Facebook już nie działa”. To mit. Facebook nie umarł – zmienił się. I to bardzo. Dziś nie wystarczy „wrzucić posta” i liczyć na to, że się poniesie. Ale przy właściwej strategii nadal można osiągać zasięgi, angażować społeczność i co najważniejsze – generować leady, również w B2B.

    W osobnym artykule opowiadaliśmy, jakie są formy prowadzenia działań przez agencje i jak oceniać ich skuteczność. Dziś skupimy się na samym Facebooku i odpowiemy na pytanie:

    Jak działać skutecznie na tej platformie – szczególnie w B2B – oraz jak zwiększać zasięg i zaangażowanie?

    pracownik z laptopem i logiem facebooka

    Kim są dziś użytkownicy Facebooka?

    Facebook w Polsce to nadal najpopularniejsza platforma społecznościowa – ale nie dla wszystkich grup wiekowych.

    Demografia Facebooka:

    • Dominują osoby w wieku 30–60 lat,
    • Mocna reprezentacja pokolenia X i starszych millenialsów,
    • Rozkład płci jest względnie równy – z lekką przewagą kobiet,
    • Użytkownicy mieszkają zarówno w dużych miastach, jak i mniejszych miejscowościach.

    To oznacza, że jeśli w zespole zakupowym Twojego klienta są osoby 35+, to Facebook może być świetnym kanałem dotarcia również w B2B.


    Facebook – funkcjonalności i formaty

    Żeby lepiej zrozumieć jak wykorzystać pełną moc Facebooka, do osiągania Twoich celów biznesowych musisz najpierw poznać pełne spektrum możliwości tej platformy.  

    Główne funkcjonalności:

    • Profil osobisty – to punkt wyjściowy Twojej obecności na Facebooku, profil osobisty ma ograniczoną możliwość promowania, ale często stanowi fundament działań employer brandingowych,
    • Fanpage – podstawowa forma komunikacji marki, to tu gromadzisz obserwujących Twoją markę i możesz wchodzić z nimi w interakcje. To także fanpage ma możliwość korzystania z postów promowanych.
    • Grupy – potężne narzędzie do budowania społeczności (więcej poniżej),
    • Wydarzenia – świetne do promocji webinarów, targów, premier,
    • Marketplace – używany głównie w B2C,
    • Messenger – narzędzie komunikacji – może być stosowany jako kanał obsługi klienta  i dystrybucji treści,
    • System reklamowy Meta – wspólny dla Facebooka, Instagrama, Messengera i Audience Network.

    Formatów publikacji na Facebooku jest wiele:

    • Post tekstowy – dobry do storytellingu i opinii,
    • Post ze zdjęciem – działa, jeśli obraz przykuwa uwagę,
    • Karuzela – umożliwia pokazanie kilku aspektów oferty,
    • Rolki (Reels) – promowane przez algorytm, idealne do pokazania „od kuchni”,
    • Stories – szybkie, efemeryczne, wzmacniają autentyczność,
    • Linkpost – umożliwia kierowanie na stronę, ale wymaga dobrego copy i miniatury,
    • Ankieta, transmisja live, wydarzenie – mniej popularne, ale nadal skuteczne w odpowiednim kontekście.

    Kiedy Facebook ma sens w B2B?

    Przykładowe sytuacje:

    • Twoi klienci to producenci, dystrybutorzy, specjaliści 35+ – aktywni zawodowo, scrollujący feed na Facebooku wieczorem lub w weekend,
    • Employer branding – rekrutujesz specjalistów, produkcję, handlowców? Facebook często bywa głównym źródłem informacji o firmie,
    • Firmy z segmentu budownictwa, przemysłu, wnętrz, automotive – gdzie zakup to proces i decydentem jest kilka osób – Facebook może być elementem wsparcia w świadomości marki.
    • Firmy sprzedające surowce i materiały designerskie – jak producenci skór naturalnych do producentów tapicerek, mebli, galanterii itp. To nadal B2B choć mocno oparte o wrażenia estetyczne.
    wykres zwiększania zasięgów na facebooku na spotkaniu biznesowym

    📈 Jak zwiększać zasięgi i zaangażowanie – 

    1. Wykorzystuj różne formaty

    Facebook premiuje różnorodność. Dlatego:

    • Nie publikuj tylko zdjęć – łącz je z karuzelami, tekstami, stories, video.
    • Testuj Reels – algorytm daje im darmowy bonus do zasięgu.
    • Pokaż backstage, ludzi, wartości, proces – nie tylko produkt.

    2. Buduj bloki komunikacyjne

    Nie działaj ad hoc. Ustal tematy na dany miesiąc lub nawet dłużej – w zależności od planów komunikacyjnych na dany rok, np.:

    • „Dlaczego warto inwestować w jakość?”
    • „Jak wygląda proces produkcji X?”
    • “Najczęstsze pytania od klientów”.

    Wtedy posty wzmacniają się nawzajem i prowadzą użytkownika przez logiczną ścieżkę.

    3. Zarządzaj grupami

    Grupy to jeden z najmocniejszych elementów Facebooka. Działają, jeśli:

    • Masz jasno określoną niszę,
    • Znasz problemy uczestników,
    • Regularnie aktywizujesz społeczność.

    Nasza porada: Grupa powinna być: zamknięta, moderowana, z silnym regulaminem i estetyką.


    Case Study: Europell Group – B2B na Facebooku działa

    Sytuacja początkowa:

    • Producent skór naturalnych z Włoch, sprzedający w Polsce,
    • 3 agencje – chaos komunikacyjny, brak efektów w social mediach.

    Co zrobiliśmy w Shamans:

    • Przejęcie działań social media, Google Ads i SEO pod jednym dachem,
    • Aktualizacja komunikacji, nowe formaty: reels, karuzele, komentarze wychodzące do profili o podobnych personach zakupowych,
    • Wsparcie handlowców w dotarciu i budowie widoczności skierowanej do segmentu wnętrzarskiego.

    Efekty:

    • 6x wzrost liczby obserwujących profil,
    • Pojawiły się leady z Facebooka – organicznie,
    • Przy tym samym budżecie – podwojenie liczby kalorycznych leadów z kampanii.

    Wniosek: Facebook może być źródłem wartościowych zapytań również w B2B – ale tylko wtedy, gdy działa jako element spójnej strategii.


    telefon z emotikonami like i serca z facebook'a

    BONUS: Krótka lista co osłabia zasięgi?

    • Automatyczne wrzutki z bloga bez kontekstu,
    • Publikowanie tylko jednego formatu (np. tylko zdjęcia),
    • Brak reakcji na komentarze,
    • Przekombinowane copy bez konkretu,
    • Brak spójności w komunikacji,
    • Niskiej jakości grafiki i brak wartości.

    Dlaczego to ma znaczenie? (Statystyki i korzyści)

    Z danych rynkowych oraz analiz, które prowadzimy w Shamans wynika:

    • Systematyczne działania w social media potrafią zwiększyć zasięg marki B2B o 200–500% w ciągu kilku miesięcy,
    • Obecność na Facebooku zwiększa zaufanie u potencjalnych pracowników i klientów (efekt społecznego dowodu słuszności),
    • Nawet jeżeli lead nie przychodzi z posta – social media budują „touchpoint”, który ułatwia decyzję zakupową.

    Podsumowanie: co robić, żeby działało?

    1. Zdefiniuj, do kogo mówisz – czy Twoi klienci są aktywni na Facebooku?
    2. Planuj komunikację tematycznie i różnorodnie,
    3. Stawiaj na interakcję – nie tylko publikację,
    4. Zarządzaj społecznością – przez grupy, wydarzenia, Messenger,
    5. Mierz zaangażowanie, nie tylko lajki,
    6. Zbieraj feedback i stale optymalizuj działania.

    Chcesz, żeby Twoje działania na Facebooku w końcu zaczęły działać?

    Zróbmy audyt Twojej obecności w social mediach i zobaczmy, co możesz poprawić. Napisz do nas – pierwsza konsultacja jest darmowa.

    Zobacz jak pracujemy

    Czyli jak w sześciu prostych krokach realizujemy cele naszych Klientów

    1

    Rozmowa wstępna

    Pozwól nam lepiej zrozumieć Twoje problemy i potrzeby.

    2

    Opracowanie planu

    Znamy potrzeby. Czas określić cel i sposób na jego osiągnięcie.

    3

    Dobór narzędzi

    Wybieramy narzędzia marketingu internetowego, które pozwolą nam zrealizować plan.

    4

    Wdrożenie

    Czas przygotować materiały (do Twojej akceptacji).

    4

    Wdrożenie

    Czas przygotować materiały (do Twojej akceptacji).

    5

    Regularna współpraca

    Tworzymy materiały i publikujemy je zgodnie z ustalonym harmonogramem.

    6

    Comiesięczny raport

    Co miesiąc otrzymasz od nas raport skuteczności wraz z rekomendacją zmian, jeśli to konieczne.

    Napisz do nas!

    Opisz nam swój cel.
    Znajdziemy sposób by go osiągnąć!



      Zadzwoń do nas!

      Masz jakieś pytania? Z chęcią na nie odpowiemy!